Meer sex in de winkels

22/06/2020

Vaak zoeken we verderop naar iets wat we gewoon onder handbereik hebben. Volgens mij is dit menselijk. Om altijd te denken dat het gras bij de buren groener is, dat wat we van ver halen beter is en dat externe ervaring een pre is.

 

Voor managementfuncties zoeken we vaak extern, om vers bloed binnen je organisatie te krijgen. Want alles alleen maar uit eigen kweek kan ook bewerkstellen dat je een bijna incestueuze organisatie krijgt. Een organisatie waarin we jaar in, jaar uit doen hoe we het altijd deden, en dit vervolgens weer leren aan onze jonge talenten.

 

Jarenlang was ik van mening dat dit geen gezonde manier was. Eentje die niet bij mij paste. Natuurlijk had ik in mijn Texelse jaren een andere uitdaging, want daar had je gewoonweg weinig te kiezen. Maar gaandeweg werd mijn visie scherper en openbaarde zich het pad welke ik wilde vervolgen.

Mijn verlangen om meer richting hospitality te gaan binnen mijn winkels, maakte dat ik ging werven binnen de club ambachtslieden uit de hospitalitybranche. Maar waar wij in de retail gewend zijn aan een strak gestuurde, bijna militaire organisatie, die mede maakt dat je strakke en goed gevulde winkels hebt, zijn ze in de horeca veelal gericht op de gast en zijn ze koningen in het ad hoc werken. Deze mensen werden helemaal gek van de structuur in onze winkels en wij van hen, de koningen van de chaos…;)

We probeerden het tevergeefs met deze ambachtsmensen. De slager merkte dat hij, toen hij de structuur van de super uiteindelijk omarmde, zijn creativiteit niet kwijt kon. De groenteman uit de speciaalzaak schrok zich een hoedje van de grote hoeveelheden handel die er per dag verwerkt moesten worden. Hij kwam niet meer toe aan het aanprijzen van zijn handel.

 

Maar ook de traditionele retailer past niet binnen mijn bedrijf. Toegegeven, strakke winkels krijg je dan zeker. Maar waar is de sex in de winkel? De heerlijke verleiding tot kopen? Een winkel waar de handel bijna letterlijk je winkelwagen inspringt. Waar men rondgaat met lekkers en hier een gepassioneerd verhaal bij houdt. Waar klanten worden geïnspireerd en waar er vanuit de kracht van samen het verschil wordt gemaakt, met een lach en een traan. Verder dan basisvaardigheden als groeten, meelopen en boodschappen richting de auto dragen, gaat het veelal niet.

 

Na weer een rondje buiten de deur shoppen naar nieuwe managers besloot ik het anders te doen. Ik keek waar mijn verlangen ligt en realiseerde mij dat ik precies de juiste mensen bij mij heb werken. Allemaal opgeleid binnen mijn muren, gerijpt in diverse functies. Deze club mensen weet wie wij zijn en hoe hier invulling aan te geven. Het op hoofdlijnen sturen en hen inspireren is al jaren mijn taak. Eén ding weet ik zeker, saai is het nooit bij mij. Het risico dat mijn medewerkers afstompen, neem ik graag.

 

Dus lieve talenten bij Jumbo Monique, ik ben trots op jullie! Ik ben dankbaar voor de wijze waarop wij gezamenlijk bouwen aan de supermarkt als nieuwe kerk. Als spil in een lokaal ecosysteem. Samen maken wij het verschil.

 

Bron: column Distrifood

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Uitgelichte berichten

Meer sex in de winkels

22/06/2020

1/10
Please reload

Recente berichten
Please reload

Volg ons
  • Grey Facebook Icon
  • Grey Instagram Icon
  • Grey Twitter Icon

© 2018 Jumbo Monique